×

Waarschuwing

JFolder: :bestanden: Pad is geen map. Pad: /var/www/vhosts/paletbrugge.be/httpdocs/j3/images/foto/1a/map2b6

×

Attentie

There was a problem rendering your image gallery. Please make sure that the folder you are using in the Simple Image Gallery Pro plugin tags exists and contains valid image files. The plugin could not locate the folder: images/foto/1a/map2b6

1A

Er was eens ...

Zelf een sprookje maken. Leuk, maar hoe begin je eraan?

Onze leesvriendin Hup en onze schrijfvriend Aap beleefden in het themaverhaal een heus avontuur, toen ze samen met El en An een kist ontdekten op zolder met verkleedspullen. Zo vonden ze zelf een sprookje uit.

Het leek ons wel een goed idee om ook eens zelf sprookjes uit te vinden.

Eerst mochten de kinderen zelf hun groepjes vormen.

Daarna gingen ze samenzitten om al hun ideetjes aan elkaar te vertellen.

Uit alle ideetjes moesten ze samen tot een verhaaltje komen.

Dan de personages verdelen en oefenen maar. 

Iedereen was elke dag in de klas, tijdens de speeltijd, maar ook thuis, druk in de weer om van hun sprookje iets moois te maken. 

Er werden verkleedspullen meegebracht, er werd geknutseld, ... en aan juf werd meegedeeld welke achtergrond er moest klaarstaan op het bord: prinsessenkastelen :), griezelige kastelen, sneeuw, nacht, ... 

Ze moesten natuurlijk de andere groepjes ook nieuwsgierig maken. Dat deden ze, door per sprookje een poster te maken. Ze bedachten een titel en maakten prachtige tekeningen.

En het mag gezegd worden: De leerlingen van het eerste leerjaar zijn misschien wel de kleinste van onze lagere school, maar ze barsten allemaal van talent en kunnen prima samenwerken in groepjes om tot een mooi resultaat te komen. 

En juf kon genieten van de leuke, grappige, griezelige sprookjes, die allemaal een goed einde kenden.

Carnaval des animaux

We luisterden in de klas eens naar klassieke muziek: 'Carnaval des animaux' van Camille Saint Saëns.

Juf koos 4 geluidsfragmenten, waarin we dieren konden herkennen: de koekoek, de vissen, de kangoeroe en de olifant. Zo maakten we kennis met enkele instrumenten: de klarinet, de dwarsfluit, de piano en de contrabas.

Per dier moesten we een luisteroefening doen: Bij de koekoek moesten we stipjes op de eitjes zetten, telkens als we 'koekoek' hoorden. Bij de vissen, moesten we in een leeg aquarium verschillende soorten vissen tekenen. Bij de kangoeroe moesten we goed luisteren naar de sprongen en ze dan tekenen. Tenslotte moesten we bij de olifant een olifant nadoen en woorden zoeken met eveneel lettergrepen.

Luisteren naar klassieke muziek kan dus ook heel leuk zijn, want er werd duidelijk genoten van de rust.

 

Meer artikelen...

Pagina 1 van 11

Directieteam

dir1718.jpg

 

 

Inge Versavel - Gsm: 0476 90 81 23
info@paletbrugge.be

Sarien Hellebuyck - Gsm: 0477 44 19 33
directeur@kleurenpalet.net

JoomShaper